Fonty bezszeryfowe – co to jest?

Szeryfy to, najprościej mówiąc, ornamenty, beleczki/ podstawki znajdujące się przy literach. Klasycznym przykładem takiego fontu jest Times New Roman, którego często używa się w różnego rodzaju publikacjach naukowych, książkach. Fonty bezszeryfowe to, jak sama nazwa wskazuje, fonty bez szeryfów, a więc wspomnianych podstawek.

Jeśli idzie o przykłady, to do najpopularniejszych fontów tego rodzaju należą:

  • Verdana,
  • Tahoma,
  • Helvetica,
  • Corbel,
  • Lato (które wykorzystane zostało w nowych dowodach osobistych),
  • Roboto,
  • Arial (który przypomina Helveticę, jednak istnieją między tymi fontami subtelne różnice decydujące o charakterze każdego z nich).

Helvetica podbiła świat

Ascetyczna forma tego fontu zaprojektowana przez Maxa Miedingera w 1957 r. dla firmy Haas’sche Schriftgießerei jest obecnie jednym z najpowszechniej używanych. Początkowo ów font nazywał się Neue Haas Grotesk, jednak później zmieniony został na Helveticę na cześć Helwecji, czyli rzymskiej nazwy terenów Szwajcarii. Helvetica niejako odzwierciedla cechy Szwajcarii, czyli precyzję i funkcjonalność. Dziś Helvetica obecna jest wszędzie i cieszy się niesłabnącą popularnością.

Fonty bezszeryfowe – zastosowanie

Fonty mogą mieć zmienną szerokość (np. Arial, Calibri, Helvetica, Lucilda Sans) oraz stałą szerokość (np. Sans Mono, Droid Sans Mono); taki sam podział oczywiście występuje także w fontach szeryfowych. Fonty bezszeryfowe zasadniczo nie nadają się do dłuższych tekstów typu referaty, prace naukowe czy opracowania, ponieważ nie mają szeryfów pomagających podążać za linią tekstu. Wykorzystuje się je więc przede wszystkich na stronach internetowych, ogólnie na ekranach – należy pamiętać, że fonty inaczej wyglądają na komputerze, a inaczej w druku (wziąć więc należy pod uwagę takie dane jak stopień pisma, tracking, kerning). Kroje bezszeryfowe lepiej wyglądają, gdy są wyświetlane. Fonty bez szeryfów mają o wiele bardziej uniwersalne zastosowanie; świetni też sprawdzą się w przypadku haseł reklamowych/ sloganów.