Jak rozszyfrować CMYK i RGB?

Jakiś czas temu na blogu pojawił się artykuł dotyczący ważnych pojęć w drukarstwie i grafice. Skoro wiemy już, czym jest bigowanie, sztancowanie i falcowanie, czas na kolejną część słowniczka. Dziś rozszyfrujemy tajemnicze pojęcia CMYK i RGB.

Zna je każdy grafik, ale nie każdy klient – a zdecydowanie warto, jeśli chcemy usprawnić komunikację między stronami. Te pojęcia na pewno Ci się przydadzą, szczególnie jeśli samodzielnie przygotowujesz plik do druku.

Techniki druku i kolory

W poligrafii i metodach pokrewnych (nie tylko w drukarni, ale też w wykorzystywanych przez nas drukarkach czy kserokopiarkach) wykorzystuje się przestrzeń kolorów CMYK. Mamy już pierwszą podpowiedź – CMYK i RGB związane są z przestrzenią kolorów. Dlaczego pliki do druku powinny być przygotowane „w CMYKu”?

Na ekranie komputera widzimy kolory RGB. Pliki przygotowane do druku w innych przestrzeniach kolorów niż CMYK zostają przekonwertowane. Może to powodować znaczące różnice barw, a co za tym idzie – efekt końcowy druku np. materiałów reklamowych będzie się różnił od projektu, który widzimy na ekranie komputera.

Kolory CMYK

CMYK to nic innego jak Cyan, Magenta, Yellow i Black (Key). To przestrzeń kolorów, w której pracują niemal wszystkie urządzenia drukujące. Wymienione kolory to składowe, z których uzyskuje się inne barwy poprzez nakładanie ich na siebie w odpowiednich proporcjach.

Podczas druku zaczynamy od papieru, który jest białym podłożem. Warto przypomnieć sobie teraz lekcje plastyki ze szkoły – biały odbija spektrum widzialne barw, więc jeśli chcemy otrzymać konkretny kolor, musimy odejmować kolory od białego światła. Można to zrobić właśnie poprzez zastosowanie kolorów w formacie CMYK.

CMYK – składowe

Techniki druku wykorzystują cztery podstawowe kolory CMYK, czyli składowe. Ale co oznacza np. „cyan” czy „magenta”? Można je sobie wyobrazić dzięki opisowi wykorzystującemu kolory, które wszyscy znamy.

  • Cyan – szarobłękitny, blady odcień niebieskiego. Zbliżonym kolorem jest np. turkus.
  • Magenta – kolor uzyskany przez połączenie niebieskiego i czerwonego, podobny do amarantu czy fuksji.
  • Yellow – w języku angielskim to żółty, jest jednak nieco bledszy od typowego, mocno nasyconego żółtego.
  • Key colour/ Black – kolor czarny.

Co oznacza RGB?

Wyjaśniliśmy już, co oznacza CMYK, pora więc poznać znaczenie RGB i najważniejsze różnice pomiędzy tymi przestrzeniami barw. RGB to skrót od pierwszych liter kolorów: Red, Green i Blue. Ten model miał zastosowanie w technice analogowej, a obecnie – głównie w cyfrowej. RGB często stosuje się w plikach graficznych i html.

Przestrzeń RGB obrazuje barwy widziane na ekranie smartfona, komputera czy telewizora. Z tego powodu projekt do wydruku przygotowany w modelu RGB będzie się znacznie różnił od finalnego efektu. Jak już wiemy, techniki druku wykorzystują cztery podstawowe kolory CMYK.

Kiedy wygrywa RGB, a kiedy CMYK?

Te przestrzenie barw właściwie ze sobą nie konkurują – obie są bardzo przydatne, bo spełniają różne funkcje i mają nieco inne zastosowanie. Zasada użycia RGB i CMYK w grafice jest prosta – RGB do komputerów, a CMYK do wydruku. Oznacza to, że przygotowując plik, który ma być jedynie wyświetlany na nośnikach takich jak smartfon czy komputer, możemy zastosować barwy RGB. Jednak przygotowując projekt materiałów drukowanych, powinniśmy użyć CMYK.

Przestrzenie RGB i CMYK nie są identyczne – większość kolorów RGB wydaje się bardziej jaskrawa i nasycona. Stąd częste rozczarowanie klienta, kiedy po wydruku jakiegoś materiału okazuje się, że kolor żółty na ulotce nie jest tak żółty, jak był na ekranie komputera. Musimy zdawać sobie z tego sprawę i zawsze brać pod uwagę pewne różnice wynikające z zastosowanej przestrzeni barw.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *