Wszystko, co powinieneś wiedzieć o… papierze do druku!

W procesie tworzenia materiałów reklamowych niezwykle ważny jest papier – w końcu to właśnie nośnik informacji, które chcemy przekazać naszym klientom poprzez ulotkę czy wizytówkę. Warto przyjrzeć się bliżej temu elementowi, aby zrozumieć, jak duże ma znaczenie.

Papier do druku może być matowy, błyszczący, powlekany, ekologiczny…Ale jaki wybrać do konkretnego projektu? Zamawiając materiały przez internet, nie mamy fizycznej możliwości dotknięcia papieru i ocenienia, czy jest on dobrej jakości. Na co warto zwrócić uwagę, aby efekt końcowy naszego projektu nie był niemiłym zaskoczeniem?

Papier do druku a gramatura

Gramatura papieru oznacza jego grubość. To nieprawda, że im wyższa gramatura, tym lepiej – wszystko zależy od tego, co konkretnie chcemy na tym papierze wydrukować. Inna gramatura będzie lepsza do zaproszeń ślubnych ze zdobieniami (np. tłoczeniami), a inna do druku zwykłych ulotek.

Gramatura papieru przekłada się na jego grubość, ale według definicji oznacza masę i wyznacza się ją w gramach na metr kwadratowy (g/m2). Większość typowych papierów, jakie możemy spotkać np. w ksero, to 80 gramów, papier firmowy to 90 gramów. Im większa gramatura, tym grubszy papier. Wartość 350 gramów to już bardzo gruby i sztywny papier, używany np. do drukowania wizytówek.

Papier błyszczący czy matowy?

Poza gramaturą musimy wybrać, czy papier do wydrukowania materiałów ma mieć powierzchnię matową, czy błyszczącą. Różnica wizualna między rodzajami papieru może być naprawdę duża. Czym się od siebie różnią?

Na powierzchni papieru błyszczącego kolory wydają się być bardziej nasycone i wyraziste. To dlatego, że odbija on światło i daje wrażenie lepszej jakości. Przyciąga wzrok i wydaje się bardziej atrakcyjny. Matowy papier nie odbija światła, a pochłania je – przez co kolory wydają się bardziej stonowane, wręcz blade. Jednak zastosowanie matowego papieru może być korzystne, jeśli chcemy uzyskać efekt minimalizmu i elegancji.

Uszlachetnianie papieru

Uszlachetnianie polega na pokrywaniu papieru różnymi substancjami. Stosuje się je w celu poprawy wyglądu papieru, zwiększenia wytrzymałości na ścieranie, ochronę przed czynnikami takimi jak woda czy silne światło oraz po to, by nadać papierowi specjalne cechy – np. błysk lub tłoczenia.

Najpopularniejsze metody uszlachetniania to m.in.: cold stamping, gumowanie, lakierowanie, laminowanie i tłoczenie. Czynności te uznaje się za pogranicze poligrafii i introligatorstwa, ponieważ wykonuje się je już po zadrukowaniu papieru, ale jeszcze przed nadaniem mu ostatecznego kształtu, np. w przypadku składanych ulotek.

 

Zadruk jednostronny a dwustronny

To opcja, z którą spotykamy się często w przypadku domowych drukarek lub podczas przygotowywania np. prac naukowych. O ile zwykle nie ma większego znaczenia, czy jakiś tekst do użytku domowego wydrukujemy jednostronnie czy dwustronnie, o tyle drukując ulotki i wizytówki ma to już duże znaczenie.

Drukarnie inaczej wyceniają zadruk jednostronny i dwustronny.  Tę kwestię należy przemyśleć już na etapie projektowania. Musimy zaplanować, czy na wizytówkach lub ulotkach chcemy zamieścić treści po obu stronach materiału, czy tylko na jednej. Wykorzystanie dwóch stron to dobry zabieg w przypadku wizytówek – na jednej stronie możemy umieścić najważniejsze informacje, a na drugiej dodatkowe dane lub wersję w innym języku.

Jaki papier do ulotek, a jaki do wizytówek?

Do ulotek nadaje się papier o niskiej gramaturze. Chętnie wybierana jest wersja błyszcząca, która przyciąga wzrok i podkreśla kolory. Gruby papier raczej nie sprawdzi się w przypadku ulotek składanych. Wizytówki warto wydrukować na grubym papierze dobrej jakości – powinny być trwalsze niż ulotka oraz wyglądać bardziej reprezentacyjnie. Warto pomyśleć o papierze matowym, ponieważ daje wrażenie elegancji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *